BREAKING

Το τιμολόγιο των εκλογών


Σε αυτές τις εκλογές, όλοι οι υποψήφιοι για τη Βουλή, θα ξοδέψουν αναγκαστικά λίγα, λιγότερα απ’ ό,τι σε προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις. 

Η κατάσταση της οικονομίας από τη μια και η συσσωρευμένη...... κοινωνική αγανάκτηση για τις συνέπειές της από την άλλη δεν επιτρέπουν  ακόμη και σε αυτούς που έχουν τον τρόπο τους, ν’ ανοίξουν το πουγκί τους σπέρνοντας αφειδώς χρήμα.

Κανείς δε θέλει να προκαλέσει μεγαλύτερο θυμό και οργή στους ψηφοφόρους. Εξάλλου το κλίμα «να βγούμε όσο το δυνατόν πιο οικονομικά» το διαμορφώνουν ώς ένα βαθμό και οι υποψήφιοι που για πρώτη φορά μπαίνουν στα ψηφοδέλτια.

Μάλιστα, τις προηγούμενες μέρες, σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους, αρκετοί μιλούσαν χωρίς περιστροφές για τους προσωπικούς φραγμούς που έχουν βάλει στα επικείμενα έξοδά τους. Κοστολογώντας τις προεκλογικές τους δαπάνες σε ποσά από 1.000 έως 3.000 ευρώ!

Έμπειροι εκλογομάγειρες πάντως με «βαριές περγαμηνές» σε παλαιότερες εκλογικές μάχες προειδοποιούν για δύο πράγματα: πρώτον ότι το σπορ των εκλογών είναι ακριβό και δεύτερον ότι δεν υπήρξε ποτέ υποψήφιος που να μην έχει ξεφύγει «από τα αρχικώς προϋπολογισθέντα».

«Ακριβές μου εκλογές»

Οι ίδιοι λοιπόν λένε ότι ναι μεν αυτήν τη φορά τα έξοδα θα είναι λιγότερα, εκτιμώντας πως θα είναι μειωμένα περίπου κατά ένα τρίτο, ίσως και λίγο παραπάνω σε σχέση με προηγούμενες αναμετρήσεις, αλλά σε καμμιά περίπτωση το κόστος δε θα πέσει κάτω από διψήφιο νούμερο!

«Γαλάζια» και «πράσινα» στελέχη στη Θεσσαλονίκη, παρά τις γενικότερες πολιτικές διαφωνίες τους, συμφωνούν ότι το κόστος για μια αξιοπρεπή εμφάνιση ενός νέου υποψηφίου θα κυμανθεί σε αυτές τις εκλογές από 15.000 έως 20.000 ευρώ.

Η πρώτη και εκ των ων ουκ άνευ δαπάνη είναι για το έντυπο που θα τον κάνει γνωστό σε όσο το δυνατόν περισσότερους ψηφοφόρους στο δεκαπενθήμερο που απομένει έως τις κάλπες, με το βιογραφικό και κάποιες από τις θέσεις του. Προεκλογικό φυλλάδιο όμως χωρίς φωτογραφία που θα προκαλεί αισθήματα συμπάθειας για τον υποψήφιο δε νοείται, οπότε είναι εξίσου απαραίτητη, για να μην πούμε ότι προηγείται μια επαγγελματική φωτογράφιση -που θα κοστίσει περί τα 500 ευρώ.

Το δε φυλλάδιο, για να «κυκλοφορήσει», δεν μπορεί παρά να τυπωθεί σε τουλάχιστον 30.000 – 40.000 αντίτυπα. Μαζί με τους φακέλους, η δαπάνη αμέσως αμέσως ανεβαίνει στις 2.500 ευρώ (χωρίς τη φωτογράφιση). Επόμενο αναγκαίο έξοδο είναι η αγορά ψηφοδελτίων. Στις εκλογές του 2009, υπήρξε υποψήφιος στη Θεσσαλονίκη που παρήγγειλε 1,5 εκατομμύριο ψηφοδέλτια! Γύρω στα 100.000 πάντως εκτιμάται ότι είναι ένας ικανοποιητικός αριθμός και το κόστος αυτών «φορτώνει» με περίπου 1.000 ευρώ επιπλέον τα οικονομικά βάρη του επίδοξου επόμενου βουλευτή, χωρίς να συνυπολογιστούν τα έξοδα εάν τη διακίνηση φυλλαδίων κα ψηφοδελτίων αναλάβει εταιρία διανομής.

Στις προηγούμενες εκλογές η χρέωση ήταν 60 λεπτά ανά φάκελο. Από τον τελικό λογαριασμό δεν μπορούν να λείπουν εξάλλου τα sms, η πιο φτηνή επιλογή προβολής των μηνυμάτων των υποψηφίων που έχει μεγάλη πέραση τα τελευταία χρόνια. Το κόστος σε αυτήν την περίπτωση εξαρτάται από τον αριθμό των αποστολών. Μια άπαξ αποστολή 10.000 μηνυμάτων σε κινητά τιμάται περίπου στα 750 ευρώ.

Οι καφέδες

Και πάμε παρακάτω, στους καφέδες που θα κεράσει ο υποψήφιος, δεδομένου ότι ο προαλειφόμενος ως εκπρόσωπος του λαού στο Κοινοβούλιο δεν μπορεί να μην είναι γαλαντόμος απέναντι σε πιθανούς ψηφοφόρους που καλεί σε μικρές συνήθως συγκεντρώσεις σε συνοικιακά κατά προτίμηση καφέ. Είναι η οικονομική λύση σε αντιδιαστολή προς τα τραπεζώματα σε πολυτελή ή λιγότερο πολυτελή εστιατόρια και ταβέρνες με συνδαιτυμόνες κατά βάση κομματάρχες, τα οποία συνέβαιναν έως και τις προηγούμενες εκλογές.

Υποψήφιοι που για πρώτη φορά μπαίνουν σε εκλογική μάχη θεωρούν τους καφέδες περιττό έξοδο που θα προσπαθήσουν να το περιορίσουν στο ελάχιστο, εάν δεν μπορέσουν να το αποφύγουν. Ωστόσο, παράγοντας του ΠΑΣΟΚ που έχει βγάλει και εθνικές και δημοτικές εκλογές είναι απόλυτος: «Ολα τα άλλα μπορείς να τα κόψεις, το μόνο που δεν μπορείς να κόψεις είναι τους καφέδες». Οποιος ακολουθήσει τη συμβουλή του θα πρέπει να εξασφαλίσει τουλάχιστον άλλες 4.000 ευρώ για βαρύ γλυκούς.

Τηλέφωνα – βενζίνες

Απαραίτητο εργαλείο του υποψηφίου στις μέρες μας είναι το τηλέφωνο. Χρειάζεται τουλάχιστον δύο σταθερά και δύο κινητά. Νυν βουλευτές λένε ότι σε προεκλογικές περιόδους οι συνεργάτες τους κάνουν γύρω στα 10.000 τηλεφωνήματα για να επικοινωνήσουν με τους ψηφοφόρους τους. Η δαπάνη υπολογίζεται κοντά στις 5.000 ευρώ. Δεν πρέπει όμως και να συναντήσουν τους ψηφοφόρους τους; Που σημαίνει έξοδα και σε καύσιμα, από 30 ευρώ έως 200 ευρώ την ημέρα(!), ανάλογα με το πρόγραμμα μετακινήσεων του υποψηφίου.

Συγκεντρώσεις

Στο προηγούμενο εξοδολόγιο, δεν έχει συνυπολογιστεί η ενοικίαση προεκλογικού γραφείου έστω και σε όροφο, που μεταφράζεται σε συμμάζεμα, βάψιμο του χώρου, εξοπλισμό και ενοίκιο, ήτοι μια δαπάνη της τάξεως των 5.000 ευρώ, την οποία στην πλειοψηφία τους τουλάχιστον οι νέοι θα προσπαθήσουν να την αποφύγουν. Οπως και την οργάνωση έστω και μιας πολιτικής εκδήλωσης με τους ίδιους ομιλητές, που κοστίζει μόνο για την ενοικίαση αίθουσας από 500 – 1.000 ευρώ.

Οι παλιοί βουλευτές δε θα αποφύγουν την πραγματοποίηση μιας κατά μέσο όρο προεκλογικής συγκέντρωσης. Ορισμένοι πρωτοεμφανιζόμενοι στα ψηφοδέλτια επιλέγουν πολύ πιο οικονομικά πακέτα που περιλαμβάνουν τηλεφωνικές επικοινωνίες, στήσιμο μιας ιστοσελίδας (περίπου 2.000 ευρώ) και την έκδοση μιας καρτ βιζίτ με τη φωτογραφία τους, εκτιμώντας ότι το μπάτζετ τους δε θα ξεπεράσει τις 5.000 με 6.000 ευρώ. Οι έμπειροι ωστόσο εκτιμούν ότι η εμπλοκή στην προεκλογική αρένα έχει κι αυτή τους απαράβατους κανόνες της.

ΤΗΣ ΑΝΝΙΤΑΣ ΣΤΙΒΑΚΤΑΚΗ για τον agelioforos.gr

Μπες στη παρεα μας

 
Copyright © 2013 Hellas On Line
Design by FBTemplates | BTT